Parannamme puhtaan veden saatavuutta

Päivittäin maailmanlaajuisesti noin 6 000 ihmistä menehtyy saastuneeseen veteen liittyviin sairauksiin. Puhdas vesi, jätehuolto ja hygienia eivät ole itsestäänselvyyksiä ja kaikkien saatavilla.  Lisäksi juoma- ja ruoanlaittoveden haku vie naisten aikaa, jolloin he eivät voi tehdä tuottavampaa työtä tuloa hankkiakseen. Lasten osallistuminen veden kantamiseen vähentää heidän koulunkäyntimahdollisuuksiaan.

Rotary on auttanut monien maiden ihmisiä saamaan puhdasta vettä. Suomalaisten rotaryklubien avustuksella on tehty kymmenittäin vesikaivoja Intiaan.

Puhtaan veden saatavuuden lisäksi ihmisten terveyteen ja elämään vaikuttavat jätehuolto ja hygieniasta huolehtiminen.  Rotaryjärjestön kautta on kehitetty, rahoitettu ja ylläpidetään kestäviä vesi- ja jätehuoltojärjestelmiä.

Lapsia opetetaan ymmärtämään mitä hygienia on ja miten sen avulla ehkäistään sairauksia. Lapset levittävät tietoa ja parempia käytäntöjä omissa perheissään. Vesi-, jätehuolto-, hygienia- ja opetushankkeita on toteutettu tähän saakka Intian lisäksi Belizessä, Guatemalassa, Hondurasissa ja Keniassa.